27 вересня у м. Луцьк відбулось зібрання фокус-групи, метою якої був моніторинг (оцінка поточного стану та зміни) задоволеності представниками бізнесу умовами та якістю державних послуг, отриманих ними від Державної митної служби України при переміщенні товарів через митний кордон України.

Захід був проведений у рамках реалізації проєкту ІЕД «Підтримка Громадської Ініціативи «За чесну та прозору митницю», що фінансується Європейським Союзом, співфінансується МФ “Відродження” та Atlas Network. Нижче наводимо короткі висновки дослідження.

ПИТАННЯ, ЩО ДОСЛІДЖУВАЛИСЬ:

  1. Яких змін зазнала експортна складова діяльності Вашого підприємства після 24 лютого 2022 року?

 

У переважної більшості учасників обсяги експорту зменшились. Напрямки експорту практично не змінились, але це більше стосується тих, хто експортував до Республіки Білорусь, Молдови, Казахстану – ці країни «відпали», хто через заборону (як Білорусь) а хто через ускладнену та дорого вартісну логістику (Казахстан, Азербайджан, Узбекистан, Грузія). Частка цих країн частково компенсувалася збільшеним % експорту до країн Прибалтики та інших країн ЄС.   В більшості респондентів перелік країн експорту практично не змінився.  Номенклатура та види продукції практично не змінились, відмічається збільшений попит на товари з українською символікою, що успішно використовують наші компанії. Основні проблеми, що заважають експортній діяльності: втрата частини внутрішніх й зовнішніх ринків збуту; мобілізація чоловіків, проблеми з нестачею кваліфікованих кадрів; проблема з логістикою, оскільки до війни більшість логістичних шляхів проходила через територію Росії й Білорусі, мала пропускна здатність митних постів, здорожчання послуг перевезення і значне збільшення термінів поставки, блокування портів,  втрата конкурентоспроможності через надвисоку транспортну складову, відмова іноземних партнерів у співпраці через небезпеку і ризики невиконання договорів через війну. До контролюючих органів України питань майже не  має. Були проблеми з фіто санітарним контролем, питання вирішилось, є скарги на повільну роботу митниці РП, що може вирішитись лише апелюванням Уряду України до Уряду Польщі. Для збільшення експорту органам державної влади мають бути заходи для збільшення пропускної здатності митних пунктів, бо швидкість поставки може бути вагомою перевагою українського експорту.

 

  1. Чи імпортує Ваше підприємство продукцію, сировину чи обладнання?

Підприємства продовжують імпортувати. Основні проблеми – ті самі що існували, до 24.02.2022р. Митна вартість, корупційна складова при здійсненні імпортних операцій, логістичні проблеми.

 

  1. Як змінилася логістика доставки продукції, сировини чи обладнання для Вашого підприємства після 24 лютого 2022 року?

Дуже змінилась через втрату морських шляхів, складнощі із залізничними перевезеннями. Здорожчання логістичних послуг є дуже критичним.  Товар стає неконкурентно-здатний через високу  ціну транспортних послуг та збільшення часу транспортування в 2-5 разів. Проблему вирішиться з поверненням можливості використання морських шляхів з портів України, частково збільшення пропускної здатності митних постів, зменшення черг, пришвидшення роботи митниць як української так і польської.

 

  1. Чи користуєтеся Ви послугами відповідної (обласної) митниці Держмитслужби?

Учасники фокус групи в основному користуються послугами Волинської та Львівської митниць. Оцінка роботи митниць в загальному задовільна. Системних проблем і недоліків при здійсненні митних процедур не зазначено, є проблеми суб’єктивного  характеру: як то дуже великі  черги,  довгий час прийняття рішень. Якість комунікації працівників митниці з бізнесом задовільна. Позитивних змін учасники не зазначили.  Учасники фокус групи вбачають можливості вирішення проблем митниці через повну цифровізацію послуг, з мінімальною складовою людського фактору, електрона черга має бути  з прив’язкою до конкретних ВМД, а  не просто видачею електронних талонів, щоб уникнути зловживань;  спільний контроль на митниці обома країнами; вступ до ЄС; добудову додаткових  колій на пунктах пропуску і виведення  туди «проблемного» транспорту; збільшення кількості відповідальних кадрів на митницях, митниця має виконувати сервісну, а не фіскальну функцію.